Online Platform Succes of Drijfzand?

Online Platform SuccesOnline Platform Succes of Drijfzand?

Online platform is dat voor u  een uitgemaakt succes of is het eigenlijk drijfzand. Het verbaasd mij altijd weer dat veel online ondernemers heel veel tijd besteden aan de user experience. De technologie waarop het gerealiseerd wordt is van ondergeschikt belang. Mijn onbescheiden mening is dat de keuze van de technologie heel belangrijk is, zo niet het belangrijkst. Natuurlijk is het van groot belang dat de bezoeker krijgt wat hij/zij wil, maar u zult ook weten dat een bezoeker verandert. Vraagt u zich wel eens af hoe snel u de veranderende bezoeker weer plezieren? Of voelt u zich langzaam wegzakken in drijfzand?

Het gaat niet om wat je er nu mee kunt realiseren maar ook hoe je de toekomst vorm kunt geven. Kan het zijn dat online ondernemers alleen naar het hier en nu kijken en zich onvoldoende realiseren wat hun droom is? Hun droom moet qua online ook niet een nachtmerrie worden!

Een online platform is te vergelijken met de inrichting van een winkel. Je kunt nog zulke mooie design lampen kiezen maar als je geen goed electrasysteem hebt, gaan de lampen ook niet de experience brengen die je graag in je winkel wilt. Misschien kom je er nu nog wel mee weg maar hoe ziet je markt, klantenomgeving er over een jaar uit, is je winkel inrichting dan nog wel zo aantrekkelijk. (Een TL bak is niet zo makkelijk te veranderen als een staande lamp.)

En zo moet je ook kijken naar je online platform. De techniek is vele malen belangrijker dan nu vaak wordt onderkend.
Net als bij een winkel of kantoor is het fundament en de bouw niet zo makkelijk aan te passen. De inrichting is dat wel!

Het verbaasd mij altijd weer dat wanneer het om online projecten gaat de online marketeers veel tijd besteden aan de user experience die wordt nagestreefd op de nieuwe website. Wat vaak in mijn ogen wordt vergeten is het fundament waar het op moet worden gerealiseerd. En dan nog veel meer het kijken naar wat in de toekomst zou moeten kunnen.

Laat ik het proberen uit te leggen door de analogie te maken naar winkels/kantoren. Het is leuk om de aankleding van een gebouw te maken, maar als de architectuur er niet op voorbereid is dan gaat de aankleding niet lukken.
Mijn advies is dan ook de beoogde technologie partner in een vroeg stadium aan tafel te vragen, net zoals je doet met een architect en aannemer. Door dit te doen kun je ook je aandacht geven aan de mogelijkheden en onmogelijkheden van het fundament. Roadmaps zijn weliswaar geen garantie voor de toekomst, maar ontwikkelingen en keuzes uit het verleden geven je wel een indruk hoe er naar wordt gekeken. Geen enkele technologie partij zal in haar toekomstige ontwikkelingen een draai van 90 graden maken.

Je online partij zal binnen haar plannen zeker een shortlist aan technologie partijen hebben die zij vaak gebruiken. En neem dan een partij die veel ervaring heeft met die technologie, dit zijn vaak bedrijven die technisch heel sterk zijn maar veel minder gespecialiseerd zijn in artistiek werk. Neem bast of breed ondernemingen om tot het beste resultaat te komen. Wat is er op tegen om je online partner te vragen om de technologie partner bij het project te betrekken alvorens alle keuzes gemaakt zijn. Een technologie partner weet als geen ander wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn van haar technologie.

Voorkom dat je online platform straks in drijfzand terecht komt. Met de snelheid dat de online wereld zich aanpast is het echt belangrijk dat je niet een fundament neemt waar je flexibel mee kunt doorgroeien.

Technologie partijen waar ik persoonlijk ervaring mee heb zijn: Sitecore en Sitefinity

  • Posted by Harry van Rossum
  • February 20, 2011
  • Weblog

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *