SEO kruip in de huid van …

SEONu Google weer een stap heeft gezet om veel gebruikte zoekwoorden niet aan iedereen te laten zien, wordt het belang van goed nadenken over SEO alleen maar groter.

 

SEO is weliswaar een onderdeel van iedere content strategie, maar de vraag is krijgt het echt de aandacht.

Veel bedrijven die online bezig zijn hebben hun focus op content strategie. Je zult zien dat SEO een belangrijk onderdeel is van je content strategie ook al wordt het niet altijd even specifiek genoemd. En dat is jammer want SEO is eigenlijk de basis van waaruit je na het identificeren van je publiek je storytelling gaat doen.

 

Google voor vele de default homepage

 

Google wordt als website vaker bezocht dan Facebook en Twitter gezamenlijk

Op nummer drie in de lijst van meest bezochte websites staat Yahoo. In de top drie staan dus twee zoekmachines.

Hieruit mag je concluderen dat mensen tijdens hun internet bezoek altijd wel een zoekengine gebruiken. En dan druk ik me denk ik voorzichtig uit.

 

Het belang van goed gevonden via een zoekmachine is dus daarmee wel duidelijk. Natuurlijk wordt iedereen gevonden door de zoekmachine, maar de vraag is kom je nu ook op de eerste pagina van organische zoekresultaten. En als je dan helemaal succesvol wilt zijn, kom je ook in de top 4, 70% van de clicks op de zoekresultaten is op de bovenste 4 resultaten (en dan niet Adwords zijnde resultaten).

 

In de search engine typen u en ik een of meerdere zoekwoorden in om te komen waar we naar op zoek zijn. En met de introductie van Google Hummingbird zullen we steeds meer een zin intypen alsof je vraagt aan een persoon in plaats van aan een computer.

 

Morris MinorZo ben ik op dit moment in de markt om een Morris Minor Traveller te kopen. En ja dan kan ik een lijstje van populaire sites af gaan, zoals Marktplaats.nl, Autoscout24, Autotrack.nl. Maar ik begin mijn dagelijkse zoektocht toch altijd op Google. Ik zoek namelijk dagelijks of er nog nieuwe aanbiedingen bij gekomen zijn. Inmiddels heb ik gelukkig met de hulp van Google ook al te koop staande Travellers gevonden op sites die zeker niet top of mind bij mij waren omdat ik niet van hun bestaan af wist. Ik had nooit op speurders.nl gekeken en kende oldertimernederland.nl ook niet. Dat ligt natuurlijk veel meer aan mij dan aan die sites, maar Google bracht me wel bij ze.

 

Om als aanbieder gevonden te worden is het mijn inziens dus belangrijk om niet te vergeten dat je bij het schrijven van content actief aan SEO denkt. En om goed aan SEO te denken moet je echt in de huid van je beoogde lezer kruipen.

 

SEO is denk ik ook het meest moeilijke wat er is. Als we een site willen maken die past bij je doelgroep moeten we vaak in persona’s denken. Met die persona’s in place is het een mooie stap om ook in SEO kernwoorden te denken.

Bij het schrijven van content moet je je inbeelden met welke zoekwoorden jouw publiek denkt. Anders zullen ze je nooit vinden, kortom kruip in de huid van je gewenste lezer.

 

Kijk uit dat je niet van zoekwoord naar zoekwoord schrijft, maar zorg dat je schrijft in bewoordingen die jouw publiek ook hanteert. Die bewoordingen zijn dan de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden.

 

Er zijn nog allerlei trucjes om je vindbaarheid te verbeteren zonder dat je de inhoud van je content kapot maakt.

Een paar trucjes zijn: minimaal 300 woorden, H1 en H2 headings gebruiken, in je titel en url ook je zoekwoorden laten terugkomen. Voeg eens wat plaatjes en filmpjes toe, met een bestandsbenaming die je zoekwoorden hebben.

Misschien kun je in je netwerk andere websites naar jouw pagina laten linken.

 

Maar geen succes als je niet in de huid kruipt van je gewenste lezer!!

 

  • Posted by Harry van Rossum
  • November 11, 2013
  • Weblog

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *