Online Business Transformatie

Twee Dochters houdt zich bezig met adviseren en begeleiden van klanten bij het succesvol transformeren van de organisatie naar online.

E-commerce gaat verder dan een webshop. Als niemand u online kan vinden zal u ook niets verkopen.

Vaak worden e-commerce projecten onvoldoende geborgd en gebudgetteerd op directie niveau. En dat is raar als u het hier heeft over een strategische keuze die een grote impact heeft op uw bestaansrecht als bedrijf.

Dat e-commerce niet meer weg te denken is de hedendaagse bedrijfsvoering is een open deur. Maar vaak komen wij toch tegen dat de impact onderschat wordt. De gevolgen van een verkeerde gekozen aanpak en verkeerde keuze van oplossingen kan verstrekkende gevolgen hebben die ook extra kosten met zich meebrengt voor de algemene bedrijfsvoering.

Een e-commerce project is vergelijkbaar bij het bouwen van een bedrijfshal, produktielijn of nieuw kantoorpand.

Dit soort projecten hebben impact op uw gehele bedrijf, maar ook op uw klanten.

Bent u in staat om uw huidige klanten nu online te bedienen, of blijven ze contact opnemen met uw verkoop binnendienst of uw hun salesmanager, die op het punt staat om met pensioen te gaan. Als uw klant terug blijft vallen op de bekende methoden, en niet wil veranderen omdat uw online kanaal het gewoon niet biedt, dan loopt u gevaar dat uw klant weggaat.

 

En zo zijn er tal van vraagstukken die beantwoordt en valkuilen die voorkomen moeten worden om te zorgen dat u e-commerce project bijdraagt aan de doelstellingen die u strategisch heeft gesteld.

 

In de afgelopen jaren heb ik uitspraken gehoord of keuzes zien maken die, volgens mij, zeker niet bijdragen aan de langere termijn visie die een bedrijf heeft. Vaak uit onwetendheid wat de impact van keuzes kunnen zijn.

Uitspraken als :

“We bouwen het zelf wel, die e-commerce engine kunnen we ook zelf maken, waarom zouden we een standaard oplossing aanschaffen. Kost weer software licenties” Dat is net zoiets als we willen een auto, maar we hebben een monteur die er zelf ook wel een kan bouwen. Nu wil ik niet twijfelen aan de deskundigheid van de software developer, maar iets zelf bouwen duurt alleen maar lang en men vergeet vaak dat die developer ook een salaris heeft, en is hij in staat om een oplossing te bouwen waar meerdere manjaren aan R&D in zitten. Om nog maar niet te denken hoeveel langer de Go-To-Market van de nieuwe webshop is al.
Vaak hou ik dat soort bedrijven wel in de gaten om te zien of het ze lukt. Tot op heden is mijn ervaring dat dit soort trajecten uiteindelijk na een jaar nog geen webshop hebben getoond.

“Ja we willen een B2B webshop en we willen ook online marketing doen, en we hebben besloten om voor XYZ te kiezen”  XZY is dan een digitale publishing oplossing, die haast geen gebruikers in Nederland heeft en eigenlijk ook maar 1 leverancier. Ik voel dat dit dus uiteindelijk niet gaat opleveren wat de directie van het bedrijf voor ogen had.

Vaak zie ik ook dat e-commerce projecten bij MKB B2B Groothandels, waar online marketing en een website veelal niet zo belangrijk geacht worden als de groothandels vestigingen, een stagiaire hebben die een onderzoek moet doen naar de verschillende mogelijkheden en oplossingen. Ook hier weer niets ten nadele van de stagiaire. Hiermee onderschat de directie vaak de kracht en business opportunity van ecommerce.

“Te duur”, maar als een organisatie een nieuw bedrijfspand of productielijn wil laten realiseren worden er wel allerlei adviseurs en architecten in de hand genomen om iets moois en goeds te realiseren. Bij een bedrijfspand kijkt men naar de uitstraling en de impact die het heeft op werknemers tevredenheid. Maar als we het dan hebben over e-commerce vergeet men dat dit ook bijdraagt aan de uitstraling van het bedrijf naar haar medewerkers en nog maar naar klanten.

Kortom bezint alvorens u begint. Dat uw concurrent het op een bepaalde manier heeft gedaan wil niet zeggen dat dit de beste manier is of dat u die maar meteen moet volgen.

Vrijblijvend kennismaken kan altijd. Neem contact met ons op voor een afspraak.

Sitecore

Na een lange en interessante loopbaan werd ik begin 2008 gevraagd om Sitecore in Nederland verder vorm te geven. Sitecore had al wel wat klanten, maar het lukte niet de volgende groeifase in te gaan.
De uitdaging was voor mij niet alleen om Sitecore verder te laten groeien, maar was voor mij ook persoonlijk een uitdaging, Ik had 18 jaar bij KPN (vanuit Getronics Pinkroccade en Pink Elephant) veel successen op commercieel en business partner vlak gehaald, maar nu was ik ondernemer. Zou me dat liggen?
Kortom breng een goede CMS oplossing die toen al personalisatie binnen websites kon realiseren. En leer jezelf beter kennen of je als ondernemer ook succesvol kunt zijn. Zou ik het ook leuk vinden?
Ik had me al meerdere jaren verdiept in de markt van CMS oplossingen. Tridion, Microsoft en Mediasurface waren de bekende namen waar ik steeds mee te maken had. In dit tijd probeerde Microsoft steeds weer met een CMS oplossing te komen, maar was steeds gedoemd te mislukken. Adobe was bekend om haar Photoshop, maar had toen nog niet Day Software overgenomen om mee te doen. OpenSource was in (bijvoorbeeld
Hippo), maar was steeds weer een discussie over geld dan over capabilities.